Condamnat la
moarte
Robert
Ismael Peak
2 tipuri de apropieri fata de personaj
(descrierea atmosferei urmata de monolog al personajului in fata oglinzii-
poezie continuata cu flashback care ofera posibiblitatea schimbarii destinului)
Narator personaj-studiaza
psihologia condamnatilor la moarte, le ofera sansa de a isi intelege alegerile
gresite care i au condus la fapta comisa prin stimulente mentale (Consecintele
alegerilor, marturii ale altor personaje aflate in situatia lor etc) si le ofera,
celor care inteleg legatura cauza-efect ocazaia de a si reformula alegerile
odata ce reeducarea este complete. Urmarire video continua, se forteaza
schimbarea radicala a personalitatii si caracterului indivizilor in cauza.
Gasirea unor
scrijelituri ale vechilor condamnati
Constientizarea
obligativitatii morti (transformarea din nu vreau sa dispar in pieirea este cea
mai corecta, utila solutie, nimeni nu este vinovat decat peronajul in sine)
Nu exista o
a doua sansa! Daca se dovedeste merituos I se ofera oportunitatea schimbarii
treptate a tuturor decizilor
Oglinda
Scaun gol
Intunericul,
linistea, stelele
Clopotul
bisericii
Crestin care
citeste in afara bisericii texte
Geam spre
exterior
Muzica
gardienilor
Biblia
Copil
Implementarea
in mediu a unor elemente ce ii aduc aminte de copilarie+momentul fiecarei
decizii eronate
Rememorarea
evenimentelor cu ajutorul unui psiholog (EUL)- exagereaza reactiile, too late
to change, disperare etc.
Nu stiu
nimic despre ocazia schimbarii
In fata cu
moartea
Capitolul 1 –
Scurta descriere a procesului VINOVAT, scurte secvente retinute de alungul
drumului spre purgatoruiul, preludiul finalului) descrierea camerei si a
atmosferei in parallel cu dezolarea personajului, mirosul mortii pregnant
Capitolul 2
– psihologul, cine este, ce face, metode, program, pasi spre inchisoare
(integrarea treptata in viata unei alte persoane, intelegere Dumnezeu), poate
cumpara timp cu conditia sinceritatii, studiu asupra condamnatilor), impresia
colegialitatii, atinge fundamentul, cunoaste minciuna, SINCERITATE EXCESIVA
–spune lucrurile complet in fata, direct, lipsa menajamentului, ucide impresia
nevinovatiei, dur, dar in acelasi timp apropiat, ofera cadouri, imbunatateste
viata, asigura in mod repetitive inevitabilitatea mortii immediate, cumpara
timp, 10 zile ???, trecerea prin etapele perioadei premergatoare sfarsitului-
negarea, siguranta, acceptarea etc.
Noaptea
intervin factorii rememorarii IMPORTANTA TIMPULUI- fiecare clipa pierduta
inutil scala valorilor runiata, interes in elemente absurde, uitarea de a trai
cu adevarat, familia?
Prima
amintire poezie (Hipnoza?? )
A doua
amintire poezie
Increngatura
ce creeaza baza caracterului individului laitmotivul personalitatii
(repetitive)
Capitolul 3
intoarcea in camera mortii
Fiecare
capitol este format din 2 parti ZIUA sperantei incheiata cu Vegheaza, maine se
paote sa mori
Cele 7 etape
ale schimbarii caracterului
Intoarcerea
In timp!!! Nu va stii daca este real sau nu, daca a trait o viata intr o viata,
dar este recunoscator pentru primirea unei a doua sanse, schimbarea este
complete (se va face in cadrul eutanasierii – se introduce substante care
creeaza falsa impresie a mortii complete, are lor rezolvarea conflictelor
provocate de fiecare decizie influentatoare, intoarcerea la proces- NEVINOVAT,
adormise?? Stare de soc?? )
Libertatea!!!
Amintirea rezlvarilor inlocuieste amintirile reale care par in acest moment
visul, reintoarcerea intr o societate in care provocarile sunt la tot pasul dar
care printr o atitudine pozitiva sunt rezolvabile)
Final –
pasii inapoi din inchisoarea spre casa- trecerea prin anticamerele formarii
peronale)
Reminder al
schimbarii (semn pe frunte vizibil doar de om)
Fluturele
din America cauzeaza uragan in Australia
Etapele
schimbarii din inocenta in perversitate, din puritatea in murdarie, urmeaza
turma, lipsa timpului de a gandi, implementarea in character a impresiei ca “se
poate si asa”, pot pacali viata, mandrie,
Amintiri
-
Cum era in copilarie, descrierea catorva
evenimente cheie cum este acum fata de atunci
-
Dragostea esuata il tranforma intr un ucigas al
emotiilor si sentimentelor
-
Legatura cu familia
-
Schimbarea prietenilor
-
Scoala- atitudinea fata de examene
-
Calculatorul, dependenta de stimulente mentale
care adorm constinta si fac uitate esentialul,
-
Calitate vs cantitate
-
Umilinta vs mandrie
-
Curt Rendiir
Capitolul 1 – Condamnarea/Procesul/Preludiu
19 iunie, 2015, dupa apus. Procesul Robert Ismael
Peak impotriva statului American: deliberarea finala. Mediul este impresionat,
timpul este pe sfarsite. Sala vuieste in
valuri de murmure seci, ciocanul dreptatii bate in mod constant in tribuna ce
ofera moartea sau viata si chipuri de anonimi “nevinovati” privesc cu suflete
inghetate, curioase si rele actul deciziei, condamnatul. Atmosfera este sufocanta,
apasatoare, cerul pare ca se coboara peste audienta precum o mana a destinului tragic
asupra lumii impure, cu fiecare noua secunda ce-si plange chiotul in clepsidra
decizilor, iar in aerul ce miroase a condamnare se impletesc suflete
respingatoare, hidoase, moarte cu ramasite rare ale luminii palide si seci care
imparte cu zgarcenie prin fotonii sai empatie, intelegere si blandete. Publicul
asista aparent detasat, indiferent, dar in inima cere nerabdator rezolvarea
intrigii, cunoaste in mare parte situatia probabila si asteapta, precum pariorii
infocati care au uitat sa-si cumpere biletul, decizia care nu le va influenta
cu nimic existenta, pe care o vor
imbratisa sau, din contra, detesta si care, improriu, le va oferi temporar
iluzia desavarsirii personale. Chipurile hidoase si aspre striga in cor cu
glasuri mute: Rastigeneste-l, rastigenste-l, dar fratilor, unde este crucea? Este
vinovat, negresit vinovat, o vad in ochii sai ce-mi par astazi cenusii, cruzi si
rai. Omule trist, ti-ai trait viata, esti efemer, nu mai contezi in balanta
umanitatii, este timpul nostru acum. Ha! Uite ca ti s-a infundat in sfarsit si
nu vei scapa, iti garanteaz, fie de va fi nevoie sa te ucid cu dintii si
unghiile mele. Poate ca ai trait pentru o clipa sentimentul libertatii, al
dezlegarii de faptele-ti ce simt si cheama gustul razbunarii, dar condamnatule,
nu ai scapat, nu, esti actor nereusit, un gafeur al vietii, sub privirile
noastre superioare afla acum ca merit sa te judec, sa te privesc ca acuzat, pentru
ca imi esti inferior, esti o cangrena sangeranda si mortala a lumii noastre.
Eu, el, noi? Meritam sa traim, suntem fara de gres, platim taxa divinului,
suntem imagini a ceea ce ar fi trebuit tu sa fii, ah nu vreau sa mi neg
pacatele dar Doamne cat sunt de perfect si nevinovat fata de tine, amin imi
spun acum singur, nu am ucis, nu am distrus familii, nu am furat, rapit
fericirea nimanui, sunt un fiu al dragostei reale, sunt fereastra catre
calitati! Cat despre tine, strainule, farama, morman de greseli, acum mori,
pieri in mormantul acoperit de sangele ce l-ai varsat, ispaseste-ti in smerenie
destinul ce ti l-ai creat. Calau! Nu pregeta! Ucide!
Astfel de vorbe reci si necrutatoare sunt gandite
si adapa dispararea, dar in centrul zbuciumului coplesitor ce domneste in sala
de judecata, unicul om ce priveste,
contempla, discret si tacut este insusi acuzatul si potentialul condamnat,
muribund. Pare desprins de oameni si evenimente, corpul slabit I se
intrepatrunde cu tronul mortii, iar singurul semn ce denota teama este tremurul usor al mainilor ce incepe cu
fiecare noua doza de ura revarsata asupra capului plecat. Cu ochii-i cenusii si
opaci omul scruteaza chipuri, stari si sentimente, priveste neclintit in
fiecare directie dinspre care simte influenta asupra procesului, iar sub lupa
judecatorului nemilos, pare ca prin
fiecare noua miscare a capului, corpul ii este transfigurat treptat in statuie ori
chip de ceara, o imagine a indiferentei. Un necunoscut daca l-ar privi insa acum
ar zice: Uite un om care nu are motive de ingrijorare! Figura indrazneata,
ochii patrunzatori, gatul puternic si inundat de vene ce galgaie a viata, parul
blond, curat si frumos ingrijit, nasul promeminent, cu tente regale, tenul
aramiu specific zonei geografice din care
face parte, Texas si mai ales pozitia corpului ferma, puternica, implacabila,
toate confera imaginea unui om sigur pe sine, neinfricat, corect si realizat.
Dar oare este asa?
Procesul incepe . Secventele se desfasoara cu
rapiditate, continue si absurde, de parca un cameraman uituc ar fi lasat din
neatentie butunul de fast forword deschis. Avocatul apararii: incolor, penibil,
blocat in detalii fara substanta, insuficient de convingator. Instrumentul
crimei: de netagaduit, a fost gasit in casa inculpatului. Mobilul faptei:
evident si intangibil, gelozie dovedita.
Martorul intai paseste cu pasi masurati, incet
catre boxa. Cauta din ochi cunoscuti, intorcand repede capul la vederea
privirilor arogante, isi framanta mainile agitat ca si cum ar dori sa verifice
daca inca le mai are, apoi, dupa un moment de nesigurata, isi flutura brusc
pletele argintii si isi incepe discursul. Initial are un ton calm, familiar,
accentuand fiecare silaba, pentru ca, odata cu sporirea magnitudii vorbelor
rostite, sa se infierbante, aruncand in valuri de dispret nemascat sageti
otravite catre actantul principal al procesului. Stimati domni, am venit astazi
cu gandul de a crea o aparare solida pentru vechiul meu prieten, pe care am
crezut ca-l inteleg, de a continua pana in panzele albe spre salvarea sa,
simteam, speram cu putere ca voi mai gasi o farama de sinceritate in sufletul
sau negru, de regret sau sentiment. Dar, l-am urmarit atent, acum si mereu, poate
mai atent decat oricine din sala aceasta si astazi mi-am schimbat conceptii , decizii si
propria-mi inima suferinda, fapta este coplesitoare, strigatoare la cer,
groteasca si in incercarea mea de a nu vedea realitatea, daca nu as marturisi
astazi ceea ce intradevar simt, m-as ura cu ardoare in viitor. Da, sunt rusinat
de mine, de inconstienta de care am dat dovada alegandu-mi o asemenea companie.
Da, poate ca as fi putut salva ceea ce putea fi salvat din caracterul acestui
diavol cu chip de om daca as fi inteles din timp sufletul acru, ascutit ce ne-a
socat pe toti. Si da, il sterg astazi definitiv din inima mea, din cartea
nescrisa a prietenei si, pot spune cu mandrie, ca déjà am facut-o. Astfel,
nevinovata audienta, neg, contrazic
orice posibil alibi al acestui individ macabru, confirm vinovatia sa si,
adaugand la aceasta, imi rup din mine aceasta bucata de suflet murdara. Va
multumesc!
Audienta izbucneste in aplauze frenetice, rechinii
simt miros de sange. Un zambet uscat si rugator destinde pentru o clipa
trasaturile incordate ale omului, iar sub umbrela rusinii, o scanteie de
speranta fortata si vibranta ii inunda corpul: Te rog, prietene, uita de mine,
dar sterge-ti din memorie si pacatul din trecut, de odinioara… Ti s-a oferit o
a doua sansa, aceeasi care mi se refuza astazi mie, profita de ea, o meriti, cat
despre mine, muritorul, ca un tren deraiat de la calea ce-I sta in fata, am
ajuns, prematur, la capat de linie. Uita prietene, uita.
Vocea i se stinge intr-un tremur necontrolat,
trasaturile I se schimonosesc in soc dublat de umilinta si apleacandu-se la
limita oferita de boxa, continua sa repete cu teama, obsesiv si rugator: uita,
uita…
Martorul doi
Un om se apropie de asfintit. Negrul straluce in neant,
odata ce pamantul se zbuciuma in stringile trecutului. Viata isi pierde
cromatismul si pe masura sperantelor desarte ce pandesc necunoscutul, omul se
vede fata in fata cu moartea. Iubirea ramane fada, ura strabate nenorocul,
inruirea pragamatismului dublata de aripile stravezii ale calvarului incomplet
fac din calau o umbra trista a ceea ce putea deveni. Voci searbade isi deplang
inramarea, zbuciumul, chiotul, solitudinea vibranta romanteaza imposibilul
devenit tangibil, iar simturile inselate neaga necontenit ,netulburate,
nestingherite stimulii. Pe masura suferintelor se formeza cete de inapti,
refuzati ai sortii, avortati ai unor alegeri perisabile si bolnavicioase.
Bizar, eter, cast, lumea cere rasbunarea unor fapte gregare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu